Pokud, jako většina zákazníků, řešíte při výběru zboží cenu a máte vozidlo s xenonovými světlomety, tento článek by Vás mohl zajímat a ušetřit Vám v budoucnu peníze a nemalé potíže.
Jako prodejce náhradních dílů samozřejmě dodáváme také výbojky do xenonových světel a poslední tři roky řešíme téměř nekonečný problém s dostupností kvalitních výbojek v obchodní síti v České republice. Klienti byli od roku 2009 zvyklí, že se dá bez problémů pořídit značková výbojka Osram, Philips nebo GE za cenu kolem 500,- Kč a opravdu tomu tak dříve bylo. Od té doby se situace však radikálně změnila a distribuční síť zaplavily výbojky pochybného původu a je opravdu problém narazit na kvalitní zdroj tohoto zboží. Jak je identifikovat a nekoupit čínskou nebo použitou výbojku, Vám prozradíme v tomto článku.
Nová a kvalitní výbojka by měla splňovat následujcí základní body:
- styčné plochy výbojky s paticí jsou neopálené a neošoupané
- baňka s plynem je čirá a plyn je umístěný vertikálné na zhruba polovině baňky, má žlutou barvu (v případě výbojek o základní a nejpoužívanější barevné teplotě 4300K)
- potisk výbojky je dobře čitelný a nelze jej smazat prstem při silnějším přitlačení
Pokud výbojka tyto body nesplňuje, s největší pravděpodobností se jedná o padělek nebo použitý kus. Prodejci se většinou brání tvrzením, že výbojka je před distribucí odzkoušena a proto jsou na ní patrné stopy po montáži. To je věta, kterou jsme slýchali i u nás od některých z našich dodavatelů. Dnes, po delším zkoumání a poté, co nám rukama prošlo několik tisíců kusů výbojek, si však již dovolujeme tvrdit, že se nejedná o pravdu.
Pro porovnání přikládáme pár fotografií výbojky D2S, která se používá např. ve Škodě Octavia, Fabia nebo Superb první generace. Obě porovnávané výbojky jsou zakoupené jako nové z distribuce v České republice s daňovým dokladem, nejedná se o žádné bazarové nákupy nebo nákupy na diskuzních fórech.
Balení výbojek - vlevo nově zakoupená výbojka tvářící se jako originální díl, vpravo nová výbojka Osram.
Baňky s plynem: na výbojce vlevo je patrná neostrá hrana plynu, také barva je spíše šedá než žlutá u nové výbojky vpravo.
Styčná část výbojky - kroužek: na výbojce vlevo je patrné opotřebení, kdežto kroužek vpravo je nový, neošoupaný.
Spodní část výbojky: styčné plochy patice na výbojce vlevo přeletovány, objevují se také nepřeletované, pouze opálené konektory a to včetně opáleného plastu kolem krajní styčné plochy. Výbojka vpravo má plochy neopotřebované.
V případě výbojek D1S (použité např. ve voze Octavia druhé generace) je registrováno velmi mnoho případů, kdy nekvalitní výbojka kromě sebe samotné zničí také vysokonapěťové trafo (předřadník) ve světlometu. Následně se již bavíme o opravě světlometu přesahující částku 3.000,- Kč, proto opravdu doporučujeme dávat si pozor, kde a jaké zboží nakupujete.