Riziko mikrospánku stoupá s rostoucí teplotou uvnitř auta. Hraničních je 25°C – po jejich překonání se riziko usnutí za volantem výrazně zvyšuje. Snížit teplotu a snížit toto riziko pomáhá klimatizace. Velká část řidičů nejen netuší, jak ji správně používat, ale ani to, jak se o ni pravidelně starat. Klimatizace navíc nevyžaduje péči jen v letních měsících, ale věnovat se její údržbě musíte i v zimě.
Ještě před pár lety byla klimatizace výsadou vozů vyšších tříd. Dnes už jsou klimatizací běžně vybavené i levnější modely. Bohužel ne každý majitel vozu s klimatizací ji umí používat a správně o ni pečovat.
Klimatizace v autě potřebuje pravidelnou údržbu
Řidiči, kteří o klimatizaci nepečují a neřeší její pravidelnou údržbu, dělají chybu. Neudržovaná klimatizace nejen špatně funguje, ale stává se i semeništěm plísní, mikrobů, bakterií a virů. A tenhle „koktejl“ dýchají všichni v autě pokaždé, když klimatizace v autě běží. Jak to?
Pracující klimatizace ze vzduchu odebírá vlhkost, která se zachycuje na výparník (ten je obvykle umístěný pod palubní deskou auta), a zde následně kondenzuje. A na výparník se také zachycují nečistoty nasáté zvenku. Vzniklé vlhké prostředí je tedy ideálním domovem pro plísně, mikroby a další organismy, které klimatizace při každém použití fouká dovnitř vozu.
Náš tip:
Doporučujeme klimatizaci vypnout pár minut předtím, než zastavíte. Výparník stihne oschnout a suché prostředí už není pro mikroorganismy tak „atraktivní“ a velmi těžko v něm přežívají.
V zásadě rozlišujeme dva způsoby údržby klimatizace. První z nich je údržba technická, která nám zajistí její funkčnost – tedy to, aby klimatizace opravdu správně a dostatečně chladila. Druhým je pak údržba z hlediska zdravotní nezávadnosti a čistoty.
Zapáchající klimatizace potřebuje servis
Je-li interiér vozu cítit po zatuchlině, klimatizace s největší pravděpodobností nebude v nejlepší kondici a je potřeba zajet buď do autoservisu, nebo si klimatizaci ošetřit doma. Vhodné je nechat klimatizaci vydesinfikovat a provést technickou údržbu alespoň jednou ročně – nejlépe na jaře před letní sezónou. V případě, že je klimatizace používaná intenzivně po většinu roku, doporučujeme údržbu provést dvakrát ročně.
Dbejte na desinfekci klimatizace
Aby byla klimatizace ve vašem autě zdravotně nezávadná a „voňavá“, je potřeba ji pravidelně čistit. Asi nejznámějším a nejčastější způsobem čištění je pěna ve spreji, která se aplikuje přímo na výparník. Dlouhou hadičku „jen“ zasunete do výdechu topení a stříkáte. Pěna musí dosednout na výparník, který vydesinfikuje. To se ne vždy podaří – skrze výdech topení totiž není vidět, kam pěna dopadá. Proto je tento způsob desinfekce klimatizace jen málo účinný, často dokonce zcela bez efektu.
Lepším způsobem, jak klimatizaci ošetřit, je nasycení vzduchu ve voze čisticím prostředkem, který projde celým systém. V servisu se k tomuto účelu nejčastěji používají generátory ozonu, které se umístí do vozidla a následně se zapne vnitřní cirkulace na plný výkon. Ozón tak pronikne do všech míst a zlikviduje nežádoucí mikroorganismy. Úplně stejným způsobem se používají také čistící spreje, pomocí kterých si můžete běžnou údržbu v naprosto shodné kvalitě jako v servisu provést sami doma.
Důležitá pro čistotu a nezávadnost klimatizace je také pravidelná výměna kabinového filtru, který většina lidí mění jednou za dva roky – ten je ovšem vhodné měnit jedenkrát do roka (opět ideálně před sezónou) a vždy při každé desinfekci klimatizace! Bez výměny kabinového filtru je celá desinfekce prakticky k ničemu.
Servis klimatizace – jak probíhá?
Pravidelný technický servis klimatizace doporučujeme maximálně jednou za dva roky, v ideálním případě před každou letní sezónou. Stejně tak je nutné se obrátit na servis, pokud máte podezření, že vůz málo chladí nebo nechladí vůbec. V takovém případě se nevyplatí návštěvu odkládat, protože u určitých typů automobilů (například Octavia 2. a 3. generace, Superb atp.) se ve stavu, kdy v okruhu není chladivo, velmi rychle zadře kompresor klimatizace a následná oprava atakuje částku deseti tisíc korun.
V servisu se postarají nejen o vyčistění a dezinfekci celého systému (pozor, jedná se o dva odlišné úkony, jak jsme si popsali výše), ale mohou otestovat i to, zda vše dokonale těsní. Netěsnostmi totiž utíká těkavé chladicí médium – a není-li ho v systému dost, nefunguje klimatizace na 100%.
Při údržbě se chladivo odsaje, recykluje a vrátí se doplněné na správné množství. Obvykle se doplňuje okolo 100 gramů chladiva. S chladivem dojde také k odsátí části oleje, který v něm proudí a maže celý klimatizační systém. Tento odsátý olej je nutné při plnění systému chladivem nahradit stejným množstvím nového oleje a přidat zhruba 10 ml navíc.
Mezi odsátím chladiva a jeho opětovným plněním probíhá ještě vakuace celého systému v klimatizaci se na určitou dobu (minimálně na 20 minut) vytvoří podtlak, díky kterému se ze systému odpaří veškerá vlhkost.
Náš tip:
Při každém servisu klimatizace by vás mělo zajímat množství odsátého a naplněného chladiva (úbytek 100g za rok je běžný a neznamená většinou žádné poškození systému), dále pak doba, po kterou se systém vakuoval (pokud servis neprovádí vakuaci systému alespoň 20 minut, doporučujeme změnit dílnu, které svou klimatizaci svěřujete). A poslední parametr, který se vyplatí sledovat, je množství odsátého a doplněného oleje (vždy by se mělo plnit množství oleje, které se odsaje plus alespoň 10ml navíc).
Všechny tyto údaje najdete na štítku z plničky klimatizace, který vám korektní servis předá spolu s Vaším vozem.
Při běžném servisu klimatizace automechanik obvykle neprovádí detailní kontrolu těsnosti systému. Většinou kontrola probíhá – pokud vůbec probíhá - jen „nahrubo“ s pomocí UV světla (v náplni klimatizace je většinou kontrastní látka případně olej, který ji obsahuje). Při podezření na únik je dobré provést důkladnou kontrolu, kdy se chladivo odsaje, do systému se napustí dusík a následně se elektronicky pomocí „načuchávacího“ přístroje kontroluje, kde dochází k úniku.
Na pravidelný servis běžného rozsahu (odsátí, recyklace a doplnění chladiva) si připravte zhruba 1000 korun. Na desinfekci pak dalších zhruba 500 korun navíc. K tomu ještě přičtěte částku za kabinový filtr.
Drobné triky, které klimatizaci uleví
Kromě pravidelného servisu můžete k dobré kondici klimatizace přispět i sami. Pravidelně ji pouštějte nejen v létě, ale i v zimním období. A to alespoň 1krát do měsíce. Již zmiňovaný olej proudící v chladicím médiu tak promaže celý systém klimatizace včetně kompresoru.
Náš tip:
Moderní automobily, které kontrolují venkovní teplotu, vám nedovolí při nízkých teplotách (4°C a méně) klimatizaci spustit, doporučujeme tedy zajet například do krytých garáží. Tady už klimatizaci spustíte.
Jak správně nastavit klimatizaci?
Nevhodně nastavená klimatizace vám může zadělat na zdravotní problémy– počínaje bolestí hlavy a konče angínou. Jak ji tedy nastavit opravdu správně?
- Teplota v autě by v optimálním případě měla být nižší o zhruba 5°C než teplota venku. Maximem je 10stupňový rozdíl.
- Řiďte se pravidlem „Chladná hlava, nikoli nohy“ – chladný vzduch by měl proudit spíše do horní části vozidla.
- Ochlazený vzduch by nikdy neměl foukat přímo na tělo, je tedy dobré nastavit proudění vzduchu například na okenní skla.
A jak rychle vychladit rozpálené vozidlo? Nastavte klimatizaci na nejnižší možnou teplotu a zároveň otevřete všechna okna. Tím dostanete pryč z auta rozpálený vzduch. Po zhruba 3 minutách okénka zavřete a klimatizaci přepněte na vnitřní okruh. Po dalších 5 minutách můžete klimatizaci nastavit tak, jak jste zvyklí.